Az AI potenciálja a munkaerőpiacon

Mesterséges intelligencia: kiegészíti vagy kiváltja az emberek munkáját? HR szakértőnk elemzi az AI potenciálját a munkaerőpiacon.
Írta:

Egyre gyakrabban merül fel a kérdés, hogy a mesterséges intelligencia kiegészíti vagy inkább kiváltja az emberek munkáját. A kérdésre nem egyszerű válaszolni, mert az eltérő munkakörök eltérő kompetenciákat igényelnek. Mivel a nyelvi modellek, azaz a szövegírásra használt MI eszközök kapcsán merült fel először a társadalom széles szeletében a fent említett kérdés, ezért egy ilyen technológiával teszünk kísérletet. Az alábbiakban egy, a ChatGPT által generált cikket véleményez HR szakértőnk, Musielák Dóra.

„Milyen munkakörökben helyettesítheti az embert a jövőben a mesterséges intelligencia?” – szerző: ChatGPT

M.D: Ott kezdeném, hogy azért a cikk témájának megfogása 3 kérdésbe került, ugyanis a ChatGPT egy nyelvi modell, és nem annyira szabadon ad asszociációkat a feltett kérésekre, mint az emberi agy – csak annyit ért meg, amit ténylegesen megfogalmaz a felhasználó. A mesterséges intelligencia térnyerése jelentős hatást gyakorol az emberi munkaerőpiacra. Az új technológiák nem csupán mechanikus feladatokat vesznek át, hanem egyre komplexebb munkafolyamatokat is képesek lehetnek kezelni.  – eddig jók vagyunk.

1. Ismétlődő és Rutinszerű Feladatok

Az egyik legnyilvánvalóbb terület, ahol az AI átveszi az ellenőrzést, az ismétlődő és rutinszerű feladatok területe: például az adminisztráció. Az AI képes gyorsabban és pontosabban elvégezni ezeket a feladatokat, így csökkentve az emberi beavatkozás szükségességét.

2. Adatfeldolgozás és Elemzés

Az AI kiválóan alkalmas nagy mennyiségű adat feldolgozására és elemzésére. A gépi tanulási algoritmusok segítségével az AI képes mintázatokat felismerni az adatokban, és jelentős előrelépéseket tenni az adatelemzés területén. Ez lehetővé teszi például az automatizált jelentéskészítést vagy a piaci trendek előrejelzését.

3. Monitorozás és Biztonság

Az AI fontos szerepet játszhat a monitorozás és biztonság területén is. Például a videofelismerés technológiák képesek azonosítani a biztonsági kockázatokat és figyelmeztetni a rendszergazdákat vagy biztonsági szakembereket, így növelve az épületek és területek biztonságát.

A fenti három állítás nagyon jól megfogja az AI automatizációs erejét, hiszen jól leírható keretrendszerekben, jól körülhatárolható feladatokban, vagy épp folyamatosan fenntartott figyelmet igénylő helyzetekben a gépi modellek sokkal pontosabbak lesznek, mint az emberek. Az AI számára azonban a kivétel nem erősíti a szabályt, így, ha egy folyamat nem fordítható jól le a gép nyelvére, nem sokat tudunk profitálni a használatából.
Egyébként én még ideírtam volna az orvosi diagnosztikát – kíváncsi lennék, mi alapján dolgozott az AI, hiszen az egyetlen megkötésem a 1,5 oldal szakmai cikk volt. Lehet, a 2 oldalasban már megjelenne.

4. Ügyfélszolgálat és Kommunikáció

Az AI szintén hatékonyan alkalmazható az ügyfélszolgálat területén. Chatbotok és virtuális asszisztensek formájában az AI képes gyors és pontos válaszokat nyújtani ügyfelek kérdéseire, valamint kezelni az alapvető problémákat. Ez lehetővé teszi az emberi ügyfélszolgálati munkatársak számára, hogy inkább az összetettebb problémákra és az ügyfélkapcsolatok minőségére koncentráljanak.

Jól hangzik, de még szkeptikus vagyok. Aki segítséget kér egy gyártó hibás terméke vagy szolgáltatásával kapcsolatban, általában az alábbi igényt fogalmazza meg:
Valaki hallgasson meg, értse meg, hogy mi a problémám, és adjon nekem releváns megoldást.
Felfokozott idegállapotban (pirosan villog a mosógép, nincs wifi, elment az áram) kevés ember szeretne egy robottal csevegni, aki 4 opciót ajánl fel, amelyikből nyilván egyik sem a mi esetünk, és ha nem érti meg elsőre az intelligens asszisztens beszédfelismerője, amit a telefonunkba mondunk, az amúgy is megjelenő tehetetlenségünk a tetőfokára hág. (És egyébként is, mikor tudna az AI ilyen szép cirádás mondatot ideírni? Csak, ha külön kérném rá, hogy majd a 3.pontnál kérlek, hass az érzelmekre is…de hát, ki tudta ezt előre?)

Sokan felvázolnak olyan jövőképeket, miszerint az AI lesz a pszichológusunk, a coachunk és az üzleti tanácsadónk. Szakemberként úgy látom, amikor az emberek segítséget kérnek, nem csak információra van szükségük, hanem arra, hogy egy másik, szintén hús vér személy meghallgassa őket, hogy kapcsolódni tudjon a problémáihoz, egyszerűen: valaki figyeljen rá, és csak rá, valaki az energiáját tegye bele abba, hogy segítsen neki. Az AI nem fektet belénk energiát, nem ismer fel minket az utcán, és nem olvas abból, ahogyan a szemünk villant, egyszóval: nincs jelen. Márpedig, ha valami igazán segít egy nehéz érzelmi helyzetben, az a segítő szakember valódi, megosztatlan jelenléte.

Bevallom, én így szeretem használni a ChatGPT-t. Lekérem az adatokat, de hallgatok a tapasztalataimra, sőt, a megérzéseimre is. Mégiscsak emberből vagyok.

Bízunk benne, hogy cikkünk segít perspektívába helyezni a munkaerő piac átalakulását! Amennyiben szakembereink támogatásra a gyakorlatban is szükséged van, vedd fel velünk a kapcsolatot!

AIMIszövegírás
Előző bejegyzés
Pótolhatja a pszichológusokat az AI? Megkérdeztük tőle!
Következő bejegyzés
A Mesterséges Intelligencia a kiválasztásban

A cikk szerzője

További cikkeink